Zavřít

Pražské křižovatky 2019

Ústřední ambicí mezinárodního festivalu Pražské křižovatky je přivážet do Prahy inscenace, které se pokoušejí vyjádřit ke společenské situaci dnešního světa originálním způsobem. Vždyť jedním z nejdůležitějších způsobů, jak kultivovat domácí divadelní scénu – a taky místní vkus – je neustálá konfrontace s tím, jaké divadlo se dělá v zahraničí. Divadlo se totiž vyvíjí v závislosti na společnosti, v mnoha ohledech souvisí se společenským kontextem, a tudíž mu prospívá srovnání s odlišnými přístupy. Nejde o přebírání trendů ani o napodobování cizích vzorů, spíš o příležitost rozhlédnout se. Zajímají nás pozoruhodní tvůrci, kteří v Česku ještě nebyli.

Všechna představení z letošní nabídky se dají shrnout pod ideu, kterou jsme si vytyčili vloni a kterou míníme naplňovat i nadále: prezentované kusy se vztahují k dnešku, k pocitům našich současníků. Festivalový týden zahájí polské divadlo Teatr Rozmaitości z Varšavy. Režisérka Anna Karasińska přiveze inscenaci Fantasia – v ní šestice herců průběžně dostává instrukce, kým se na jevišti mají stát. Nejde o psychologické vcítění, spíš o hru mezi slovem, fyzickou přítomností performera a divákovou fantazií – můžou se všechny tyto elementy protnout a stvořit jevištní zázrak?

Další hvězdou bude choreografka a režisérka rakousko-francouzského původu Gisèle Vienne s inscenací The Ventriloquist Convention, na které pracovala s loutkoherci z Puppentheatre v Halle. Nejde ale o pohádku: na pravidelném setkání břichomluvců a jejich loutek se těla oddělují od hlasů a hranice mezi animujícím a animovaným se stírají připomínajíce nám tak nebezpečně dnešní svět.

S určitou loutkovitostí si pohrává i Flora Détraz ve svém tanečním představení bez pohybu Muyte Maker. Čtyři tanečnice ze skupiny Pli sedí za stolem, jsou za vlasy přivázané ke stropu a s diváky komunikují minimálním pohybem – a velmi intenzivní mimikou.
Zcela bez mimiky si musí vystačit herci ve Třech sestrách německé režisérky Susanne Kennedy, jejíž inscenace měla premiéru na jaře 2019 v mnichovské Kammerspiele. Autorka pracuje metodami, které popírají psychologické herectví, přesto se jí daří vyvolat silnou atmosféru: herci pod maskami, s redukovanými gesty, reprodukovaný zvuk – je to zvláštně odcizený svět, který připomíná jakýsi silný rituál…

Provozní budovy B letos představí dva projekty, které mají jako hlavní téma zvuk – zatímco Kate McIntosh, Novozélanďanka působící v Belgii, provádí v rámci All Ears akustické experimenty přímo s diváky v sále, Rima Najdi představí scénický koncert s ironickým názvem Happy New Fear. Během něho použije experimentální hudbu, zvukový design, projekce a živou rozhlasovou hru, v níž Madame Bomba hledá svého milence…

Chybět nebudou setkání s tvůrci po každém představení, doprovodné přednášky a další akce, díky nimž už potřetí proměníme Novou scénu v prostor opravdu živého divadla.

30. 9. – 6. 10. 2019

Nová scéna Národního divadla