Zavřít

Jiří Havelka
ELITY (Slovenské národní divadlo Bratislava)

Sobota 7. 10. 2017 ve 20:00, Nová scéna

Režie: Jiří Havelka
Dramaturgie: Daniel Majling, Miriam Kičiňová
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Tereza Kopecká
Hudba: Vladislav Šarišský

Hrají: Richard Stanke, Dano Heriban, Alexander Bárta, Emil Horváth, Táňa Pauhoufová, Emília Vašáryová, Richard Autner, Dávid Uzsák j. h., Vladislav Šarišský j. h., Ivan Černý j. h.

Je konec socialismu. I na stranických schůzích se již otevřeně hovoří o potřebě integrovat do socialistického hospodářství prvky tržní ekonomiky. Události ve východním Německu a Maďarsku naznačují pohyby v politickém uspořádání východní Evropy. A v podnicích zahraničního obchodu, prognostických ústavech či v kancelářích státní bezpečnosti čekají zatím na svou šanci noví lidé. Jsou pragmatičtí, ovládají jazyky, znají – na rozdíl od svých spoluobčanů – tržní ekonomiku, mají kontakty na zahraniční podnikatele a přehled o konkurenceschopnosti domácích podniků. O pětadvacet let později ovládají a de facto vlastní zemi. V jakých institucích se formovalo jejich myšlení? Jaký je jejich morální profil či politické přesvědčení? Inscenace Elity je zamyšlením se nad podstatou moci.

Jiří Havelka se narodil v roce 1980. V roce 2002 absolvoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Svou divadelní práci od začátku zaměřuje na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských inscenací.

Jeho hry často leží na pomezí činoherního a alternativního, až pohybového či výtvarného divadla. V roce 2008 získal Cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku. V posledním období je jeho činnost úzce svázána se souborem Vosto5. Tato skupina dlouhodobě vnáší do českého divadla čistou improvizaci, slovní žongláž, perzifláž a mystifikaci, především na česká národní témata. V oblasti tanečního divadla spolupracuje nejvíce se skupinou VerTeDance, jejich Korekce (2013), při které se tanečníci nehnou z místa, vyhrála Českou taneční platformu i Cenu Divadelních novin v kategorii Taneční a pohybové divadlo, včetně ceny Herald Angel na prestižním festivalu Fringe v Edinburghu. V oblasti loutkového divadla se nejvíce prosadil nonverbálním iluzionistickým filmovo-průkopnickým Posledním trikem George Meliese (2013 - Cena Divadelních novin v kategorii Loutkové divadlo, Cena Erik za nejlepší loutkovou inscenaci roku) a další ceny ze zahraničních festivalů.

Ve svých autorských inscenacích vždy zkoumá možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, herním principu a sdílené tělesné přítomnosti. V Národním divadle v Praze (na Nové scéně) režíroval Experiment myší ráj (2016). Od srpna 2011 je vedoucím katedry alternativního a loutkového divadla (KALD) DAMU.

ve slovenštině s anglickými titulky (překlad Lucia Faltínová)
po představení beseda s tvůrci v hledišti
120 minut bez přestávky

Foto: Vladimír Kiva Novotný